Fast food and the leader's path

Fast food recovered quickly
The attendance of establishments reached the level of 2019

Unlike full service restaurants, bars and cafes, the fast food segment has already recovered from the crisis. In January-June, the flow of visitors in fast food establishments was only 1% lower than in 2019, while the entire industry lost 11%. Such points were able to maintain volumes due to delivery, which they began to develop even before the pandemic, and the flow of customers of democratic cafes and restaurants.
Kommersant got acquainted with the report of the NPD Group, which says that in January-June traffic in Russian fast food establishments was only 1% lower than in the same period of the pre-crisis 2019. At the same time, 51% of Russians chose fast food outlets from all catering establishments, while two years earlier this share did not exceed 46%.
In the current crisis, fast food is recovering faster than the entire catering market, NPD Group analysts emphasize. According to their estimates, in the industry as a whole in the first half of the year, traffic decreased by 11% compared to January-June 2019. The largest losses were observed in full service restaurants, where the number of visitors decreased by 32%. Bars and pubs lost 31% of customers, canteens - 26%, cafeterias and bakeries - 9%.
The SC "Shokoladnitsa" says that the network traffic has generally recovered, but there are still some establishments that have not reached the pre-crisis level. In Teremka, the number of visitors is still 10% lower than in 2019, said co-owner of the chain Mikhail Goncharov. McDonald's, KFC and Burger King did not provide data.
The crisis hit the mid-range establishments hardest of all, whose visitors experienced the largest drop in income.
“Those who used to eat in cafes and inexpensive restaurants now choose fast food,” explains Sergey Mironov, founder of the Meat & Fish restaurant chain.
The recovery of traffic at fast food outlets was due to a low average check, which is obvious against the background of a decrease in the income of the population, notes Marina Lapenkova, an expert on the food service market of the Russian branch of NPD Group. It is easier for the fast food segment to keep low prices due to the technology of production and use of frozen foods and semi-finished products, explains Mikhail Goncharov.
In addition, fast food establishments began to develop delivery even before the crisis, while full-service restaurants had to close completely during the restrictions associated with the pandemic, Sergei Mironov notes. According to him, after each ban on the industry was lifted, restaurants had to start from scratch: negotiate with suppliers and landlords, and hire staff. "Restaurant workers, faced with the closings of establishments, began to fear being left without work again, so we are seeing a flow of labor into delivery and fast food, which do not stop working under restrictions due to the coronavirus," the restaurateur explains.
According to Rosstat, the volume of the catering market in the first half of 2021 even exceeded the indicators of the first half of the pre-crisis year of 2019 - 853 billion against 839 billion rubles.
Mikhail Goncharov believes that the total revenue of the entire industry grew due to an increase in the average check amid inflation and the opening of new McDonald's, KFC and Burger King establishments.
McDonald's confirmed that the number of their establishments has increased significantly since the beginning of the pandemic. But so far the Russians are still trying to reduce trips to catering establishments, so the attendance is still less than desired, says Mr. Goncharov.
In addition, part of the population is still afraid of getting infected and tries not to visit public places, says Andrei Petrakov, executive director of RestCon. In this case, he adds, the fast food segment is again a winner: there is no need to wait long for an order, and you can eat outside the establishment.
Больше информации: Фастфуд быстро восстановился Посещаемость заведений вышла на уровень 2019 года В отличие от ресторанов полного обслуживания, баров и кафе сегмент фастфуда уже смог оправиться от кризиса. По итогам января—июня в заведениях быстрого питания поток посетителей был всего на 1% ниже, чем в 2019 году, в то время как вся отрасль потеряла 11%. Такие точки смогли удержать объемы за счет доставки, которую начали развивать еще до пандемии, и перетока клиентов демократичных кафе и ресторанов. “Ъ” ознакомился с отчетом NPD Group, в котором говорится, что в январе—июне трафик в российских заведениях фастфуда оказался всего на 1% ниже, чем за тот же период докризисного 2019 года. При этом из всех заведений общепита точки быстрого питания выбирал 51% россиян, тогда как двумя годами ранее эта доля не превышала 46%. В текущий кризис фастфуд восстанавливается быстрее, чем весь рынок общепита, подчеркивают аналитики NPD Group. По их оценкам, в целом по индустрии в первом полугодии трафик сократился на 11% по сравнению с январем—июнем 2019 года. Наибольшие потери наблюдаются в ресторанах полного обслуживания, где посетителей стало на 32% меньше. Бары и пабы потеряли 31% клиентов, столовые — 26%, кафетерии и пекарни — 9%. В ГК «Шоколадница» говорят, что трафик сети в целом восстановился, но остаются отдельные заведения, которые не вышли на докризисный уровень. В «Теремке» количество посетителей пока на 10% ниже, чем в 2019 году, уточнил совладелец сети Михаил Гончаров. В «Макдоналдсе», KFC и Burger King данные не предоставили. Сильнее всего кризис ударил по заведениям среднего ценового сегмента, чьи посетители столкнулись с самым сильным падением доходов. «Те, кто раньше питался в кафе и недорогих ресторанах, теперь выбирают фастфуд»,— поясняет основатель сети ресторанов «Мясо & рыба» Сергей Миронов. Восстановление трафика у заведений фастфуда произошло за счет невысокого среднего чека, что очевидно на фоне снижения доходов населения, отмечает эксперт рынка фуд-сервиса российского отделения NPD Group Марина Лапенкова. Сегменту быстрого питания проще удерживать низкие цены за счет технологии производства и использования замороженных продуктов и полуфабрикатов, поясняет Михаил Гончаров. Кроме того, заведения быстрого питания еще до кризиса начали развивать доставку, в то время как ресторанам полного обслуживания во время ограничений, связанных с пандемией, приходилось закрываться полностью, отмечает Сергей Миронов. По его словам, после каждого снятия запрета на работу отрасли ресторанам приходилось начинать работу с нуля: договариваться с поставщиками и арендодателями, нанимать персонал. «Работники ресторанов, столкнувшись с закрытиями заведений, стали опасаться вновь остаться без работы, поэтому мы наблюдаем переток рабочей силы в доставку и фастфуд, которые не прекращают работу при ограничениях из-за коронавируса»,— поясняет ресторатор. По данным Росстата, объем рынка общепита в первом полугодии 2021 года даже превысил показатели первой половины докризисного 2019 года — 853 млрд против 839 млрд руб. Михаил Гончаров считает, что совокупная выручка всей отрасли выросла за счет увеличения среднего чека на фоне инфляции и открытия новых заведений «Макдоналдса», KFC и Burger King. В «Макдоналдсе» подтвердили, что с начала пандемии значительно увеличилось количество их заведений. Но пока россияне все равно стараются сократить походы в заведения общепита, поэтому посещаемость по-прежнему меньше желаемого, говорит господин Гончаров. К тому же часть населения все еще боится заразиться и старается не посещать общественные места, говорит исполнительный директор RestCon Андрей Петраков. В таком случае, добавляет он, сегмент фастфуда опять оказывается в выигрыше: там не нужно долго ждать заказ, а поесть можно и вне заведения.
Коронавирусная инфекция (COVID‑19)
Узнать последние новости

Отправить отзыв
Боковые панели
Наверх
Заголовок страницы Контент сайта